sobota 5. novembra 2011

RECENZIA : Skôr než zaspím S.J. Watson

• originálny názov : Before I Go To Sleep
  • počet strán : 304
  • vydané na SK : 2011 Ikar
anotácia : Keď človek stratí pamäť, akoby prišiel o všetko... Christine, žena v zrelom veku, sa každé ráno zobúdza po boku cudzieho muža, v cudzom dome. V zrkadle nespoznáva vlastnú tvár. Ten muž jej každé ráno opakuje, že je jej manžel a že utrpela stratu pamäti pri dopravnej nehode. Lenže do nasledujúceho rána sa všetky spomienky z jej pamäti znova vymažú. Christine veľmi túži byť ako ostatní ľudia, zistiť, kto vlastne je a čo sa udialo v minulosti. Lekár ju presvedčí, aby si písala denník. Zapisuje si všetko, čo sa udeje počas dňa a na čo si spomenie z minulosti. A tak každé ďalšie ráno si denník prečíta a znova pomaly objavuje seba a svoj predchádzajúci život. Z minulosti postupne vystupujú na povrch rôzne záhadné udalosti. Christine netuší, či to je pravda, či pracuje jej fantázia, alebo narušená pamäť... Román S. J. Watsona vznikol na základe niekoľkých štúdií ľudí trpiacich amnéziou

Dej :

Predstavte si, že sa ráno zobudíte a neviete kto ste, kde ste a kto to leží vedľa vás v posteli. Christine sa takto zobúdza každé ráno. Vyľakaná a zmätená sa hľadí, na muža, ktorý leží vedľa nej v posteli a ten jej musí každé ráno vysvetľovať a ukľudňovať ju, že je jej manžel a že Christine trpí ojedinelou formou amnézie. Každé ráno je to stále rovnaké, stále tie isté informácie musí zapisovať do pamäte zas a znova. Christine sa jedného dňa rozhodne navštevovať psychológa a verí, že jej pomôže. A tak si Chriss začne písať denník a zapisovať si všetko, čo sa dozvie od muža a všetky spomienky, čo sa jej v priebehu dňa vrátia. Následne si ráno s vymazanou pamäťou znova denník prečíta a pokračuje v pátraní po svojej minulosti. Čím viac sa približuje ku dňu kedy sa jej stala nehoda, ktorá zapríčinila tento stav. Odkrývanie jej minulosti je nekonečne bolestivé, ťažké a naviac stále záhadnejšie. Každý deň bojuje s myšlienkou, či sú jej spomienky naozaj skutočné, alebo pracuje len jej fantázia. Nájde Christine svoje spomienky a zistí čo sa stalo toho záhadného dňa, kedy prišla o pamäť? Strhujúci príbeh z pera Watsona vám prezradí odpoveď.

Čo je na živote fér, keď pre jednu okolnosť v živote stratíte pamäť a s tým aj svoj život, neviete sa zaradiť a musí sa o vás denno denne niekto starať? Každé ráno len s pomocou denníka zisťovať, čo ste v živote dosiahli, či máte rodinu, deti, priateľov, či ste vôbec prežili nejakú lásku....
Je toho toľko, čo potrebujeme mať vo svojich spomienkach, aby sme vedeli pre čo žiť, kam sa ďalej pohnúť. Čoho všetkého je človek schopný a prečo len tak neprestane bojovať za svoje spomienky.

S hlavnou hrdinkou som prežívala všetky druhy emócií a totálne ma tým vyšťavila. Príbeh ženy, ktorá so svojou pamäťou prišla o všetko, ma dojímala k slzám. Čím viac spomienok odkryla, tým zamotanejší sa jej život zdal. Keď som si už bola na 100% bola istá, že je koniec v nedohľadne a držala som palce aby sa to doriešilo, nastal nečakaný zvrat a veľkolepé finále. Mne neostalo nič iné ako pozerať na knihu s otvorenými ústami.

Watson je taký nováčik spomedzi autorov a hneď toto jeho dielo bolo preložené do cca 30 jazykov. Dokonca sú na túto knihu už odkúpené práva na sfilmovanie, čomu sa nesmierne teším a dúfam, že si to raz v kine pozriem.
Z písania tohoto autora som unesená a šokovaná zároveň. Máloktorému mužovi sa podarí, opísať ženskú psychiku a cellkovo ženské správanie sa v určitých situáciách tak dokonalo. Uverila som mu každé slovo a tak to má vyzerať. Kniha je písaná s časti denníkovou formou  a je rozdelená na 3 časti.

Jediné čo by som mohla vytknúť je obálka. Je mi ľúto ale tentoraz Ikar šliapol vedľa. Ja viem. 100 Ľudí 100 chutí. No ale predsa keď vidím niektoré vyslovene knižné braky s nádhernými obálkami a pozriem sa na túto knihu, je mi ľúto, ale do oka by mi sama od seba nepadla ani náhodou. Taká aká je krásna vo vnútri, určite nie je navonok. Bojím sa, že práve toto spôsobí, že niektorí ľudia o knihu ani nezakopnú a to je škoda.

Kniha si zaslúžene odnáša 5 mesiačikov a odporúčam prečítať si z môjho pohľadu túto krásnu a veľmi podceňovanú knihu.