streda 19. júna 2013

RECENZIA : Lola a kluk od vedle Stephanie Perkins

• originálny názov : Lola and the Boy Next Door (Anna and the French Kiss, #2)
  • počet strán : 328
  • vydané v CZ : 2013 CooBoo
anotácia : Začínající návrhářka Lola Nolanová nevěří na módu… věří v kostýmy. Čím výraznější outfit, čím třpytivější, čím zábavnější, čím divočejší – tím líp. Ale Lola je přes neskutečné modely také hodnou dcerou a kamarádkou s velkými plány do budoucna. Všechno je perfektní (včetně jejího sexy přítele rockera), dokud se do sousedství nevrátí obávaná dvojčata Bellova. Calliope a Cricket. Hlavně Cricket, nadaný vynálezce, který zrovna vystoupil ze stínu vlastní slavné sestry. Cricket, který by se moc rád vrátil do Lolina života. Lola teď dumá, jak se poprat s city ke klukovi od vedle… a vypadá to na dlouho!

Keď vydavateľstvo CooBoo ohlásilo vydanie knihy Lola a kluk od vedle, nevedela som sa dočkať. Kniha polibek pro Annu od tej istej autorky sa mi totiž veľmi páčila a zaraďujem ju práve do top 10 kníh, ktoré určite musíte mať doma v poličke. Tak sa mi dostal do rúk recenzný výtlačok s veľmi pekným prebalom, ktoré navrhlo CooBoo, len tak mimochodom. Obal krásne vystihuje knihu a vzťah medzi Lolou a Cricketom. Veľmi zaláskovaný a jemný, i keď Lola mala od jemnej kvetinky ďaleko.... O tom ale potom...

Lola nie je ani zďaleka obyčajné dievča. Okolo obyčajnosti preletela rýchlosťou blesku. Oblieka sa podľa nálady a hlavne výrazne, má drsného priateľa rockera, ktorého jej dievčatá prinajmenšom závidia a žije s dvoma ochranárskymi otcami. Z tohoto všetkého vyplýva, že jej život je úplne odlišný od toho čo pozná väšina teanegerov. V jednom momente šťastná Lola však zazrie z okna susedov Bellovcov, ktorí sa nečakane vrátili a Lolin život sa vymyká z rúk. Človek by si pomyslel, že Lola už čudnejší život viesť nebude, no to by nemohla stretnúť Cricketa. A tak sa každý článok jej života rúca a Lola sa nevie vyznať vo svojich citoch.

Stephanie Perkinsová je výnimočná spisovateľka. Dokáže z niečoho nudného urobiť veľmi príjemnú knihu. Bol by to možno príbeh z vašeho susedstva, ale ona dala hlavnej hrdinke do vienka zopár charakteristických čŕt, ktoré dokážu čitateľa udržať a čakať čo sa stane za pár strán. Tak isto spravila aj to, že Lola v knihe mala "dokonalého" partnera a presne takého malo v knihách X hrdiniek a vždy boli prezentovaní ako tí najlepší. No čo ak predsa ten sexi rocker nie je ten pravý orechový, čo ak práve ten utiahnutejší bude lepšou voľbou?  Lola dumá a dumá a nevie čo vlastne chce. Ťahá ju to z jednej strany na druhú a nevie si vybrať.

Lola a kluk od vedle je príjemné čítanie do horúcich dní. Veľmi podarený preklad, super scény, veľa romantických chvíľ, vtipných pasáží ale aj scén kedy vyroníte jednu slzičku. Nebolo to však to, čo som čakala. Polibek pro Annu mu prišiel trošku vyspelší príbeh a to som čakala aj od toho Lolineho. Veľa krát mi to ale prišlo práve také detskejšie a nestototžnila som sa tak celkom s Lolou. Áno bola výnimočná, ale niektoré situácie riešila veľmi podivne. Páčilo sa mi vykreslenie Cricketa a ich susedský vzťah a ako sa snažili navzájom skrývať medzi sebou city a tak vznikali veľmi pekné romantické scény. Čakala som ale viac od Maxa, ktorý bol akiste od Loly starší a tým pádom vyhrotenie situácie ku koncu knihy, mi prišlo veľmi podivné riešenie príbehu. Akoby autorka nevedela ako ho zamiesť čo najrýchlejšie pod stôl a uvoľniť tým priestor na inú postavu. Možno však toto bolo presne to, čo chcela autorka dosiahnuť a ukázať, že akokoľvek niekoho poznáme dokáže nás raniť alebo z neho vyjde niečo čo nebudeme čakať.

Knihu hodnotím ako priemernú a možno mladším ročníkom padne lepšie ako mne. Už to nebolo to, čo som pociťovala pri knihe Polibek pro Annu, ale stále to bola PERKINSONOVSKÁ kniha. Inak len tak medzi nami Etién a Anna sa tam v zopár situáciách zjavia a je to veľmi milé zjavenie.

Za recenzný výtlačok ďakujem Albatros Media.