streda 20. augusta 2014

O tom, ako vymierajú silné hlavné hrdinky

Katniss, Tatiana, Clary, Tris, Mia a Aria.... To je len niekoľko mien hlavných hrdiniek, z momentálne najpopulárnejších kníh pre mladých. Čo majú tieto dievčence spoločné, je nepochybne silná osobnosť. Nekonajú práve tak, ako by sa správala drvivá väčšina ľudí v ich situáciách. Sú mladé, pekné, disponujú dostatkom rozumu a neboja sa prvého problému, ktorý na nich vyskočí spoza rohu. A keď sa už niečoho obávajú, aj tak zatnú zuby a prekonajú to.

Knihy, ktoré sú moderné, majú v poslednej dobe hlavné hrdinky úplne odlišné od tých, o ktorých som písala vyššie. Sú mladé aj pekné. Čo im ale chýba? Niekedy rozum a niekedy bojovnosť. Väčšina je utrápená, nevedia racionálne riešiť problémy, utápajú sa vo vlastných myšlienkach ( samé " ako sa to nedá ", " ja už takto nevládzem"...), niektoré mali ťažké detstvo a niektoré majú dokonca aj samovražedné sklony !!! Načo je preboha toto dobré? Chýba mi originalita a chýba mi to zatnutie a buchnutie nohou o zem (" že sa všetko dá, keď sa chce a zmením aj horu, keď po nej prejdem ").

Skoro stále príbeh začína utiahnutou hlavnou hrdinkou - nazvime ju Žaneta. Žaneta mala strašné detstvo a stratila rodičov. Nevychádza dobre s rodičmi v adoptívnej rodine a ani so svojimi vrstovníkmi. A tak premýšľa, aký je jej život na nič a utápa sa v predstave, že sa to zlepší niekedy o XY rokov. Až raz kde sa vzal, tu sa vzal  zakopne Žaneta o najlepšieho, najkrajšieho a pravdepodobne najmúdrejšieho chalana, ktorý je o 100% lepšie v knihe opísaný, než práve ona. Má isto iste lepšie povahové črty, je záchranca na bielom koni, prikrášlený tetovaniami, niekedy nezákonnými činmi a všetky babenky sú z neho roztečené, ako nanuky na ostrom slnku. Tohto rozumného chlapca, po ktorom túži každá, nazvime ho Vladimír, je okúzlený divnou Žanetou. Vladimírovi nevadí, že ho Žaneta odmieta, že sa mu vyhýba, pretože on presne vie na čom je. A potom : BUM BUM BUM BUM BUM Žaneta + Vladimír = veľká láska až pod nimi zem praská.
V príbehu nasleduje roztržka večnej lásky, kedy si Vladimír dovolí Žanete vysvetliť, že so svojím životom musí niečo robiť. Zdutá Žaneta ho už NIKDY NIKDY NIKDY nechce vidieť, lebo nepripustí aby aj on trpel. Toľko sa utápa, že si vlastne sama zlomila srdce, až pochopí aká bola divná. * Práve v tomto okamihu autorka nalieva mozog hlavnej hrdinke naspäť na svoje miesto a príbeh pokračuje * Žaneta ochutnala rozum a je spokojná, lebo je so svojím potetovaným princom Vladimírom a končí to veľkolepým finále, kedy sa hrdinovia pobozkajú ( niektoré autorky sa neboja použiť intimity ) a THE END.
Vyriešila Žaneta nakoniec celý problém, alebo sa vyskytlo niečo ďalšie a temnejšie? Dozviete sa v pokračovaní úspešného bestselleru, ktorý vyjde o rok.

No trošku som to asi zveličila, ale potrebovala som vypichnúť občasnú absurdnosť v deji a tú práve v menovaných knihách, spôsobuje hlavná hrdinka. A pritom sa to toľkým ľuďom páči. Ja som tiež prvé knihy hltala a koniec koncov, tie autorky majú strašne chytľavý štýl písania. Aj keď ma to nebaví a ohŕňam nos, jednoducho to strašne rýchlo odsýpa. Potom to vyzerá tak, že aj keď ma to nejak nenadchlo, predsa si len prečítam ešte to pokračovanie. Koľká irónia....
Keď tieto typy kníh začali stúpať v rebríčkoch čítanosti, bolo to nové, ešte neokukané s dobrým nápadom. A keďže všetko moderné určuje smer, začalo sa tomuto žánru venovať viac autoriek. Zrazu sa v ňom všetky našli a vypisovali beznádejné romance pre mladých. A keďže je ich už toľko a autorky prebrali všetky problémy mladých do špiku, začínajú to spájať a prepletať a nakoniec z toho vznikne niečo také, ako je to s Vladimírom a Žanetou. Nechcem aby logika a rozumnosť hlavných hrdiniek takto upadala. Dajte mi sem silnú ženskú, ktorá urobí poriadny bengál, keď si to situácia žiada!
Tak čo? Našli ste v príbehu knihu, ktorá sa podobá Žanete a Vladimírovi? Nezdá sa vám, že hlavné hrdinky, ktoré svojou povahou vytŕčajú z davu nejak miznú?


PS : Pripravujem recenziu práve na knihu, ktorá ma prinútila napísať tento článok. Ak sa pošťastí, ešte tento týždeň ju postnem.

11 komentárov:

  1. Tak tu sa nedalo nezasmiať :D ! Máš skvelý štýl písania, takže nadobúdam pocit, že od teba by som prečítala aj telefónny zoznam :D ... Napokon, veď vďaka tebe som si blog založila :). No a k téme.. s tvojím článkom súhlasím. Niesom príliš náročný čitateľ, takže ešte túto tému dokážem prežiť, no je toho naozaj moc.. Príbehy o Žanete a Vladimírovi sa vydávajú ako na bežiacom páse.. :D No a dúfam, že sa ti podarí napísať recenziu, zaujímalo by ma čo to bolo za knihu :D.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. že telefónny zoznam :D
      je zaujímavé, že práve kniha, ktorú som dočítala je hodnotená až príliš vysoko na môj vkus... a nemám ani šajn čím to môže byť, pretože nemá nič navrch oproti ostatným toho typu

      Odstrániť
  2. Haha, ja by som to povedal krutejšie. Zabudla si na to, aká bola Žaneta z Vladisa celá mokručká a ako z toho bola mimo celú knihu. A ako ho odmieta, no v skutočnosti túži po jeho uhorke.
    Och, ženská logika. Inak súhlasím. Podobný príbeh som rozprával minule kamarátke :)
    Hahaha, btw - aj ja rozmýšľam nad nejakým článkom, ale téma je ešte vo hviezdach.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. HAHA Domčo až k tomu som nechcela dojsť :D... narážala som práve na knihy, kde sa ešte uhorka neukazuje v každej kapitole 5x. Myslela som práveže na mladšiu odrodu tých kníh...

      Odstrániť
  3. Nevidím to až tak tragicky - aspoň teda ja mám pocit, že keď čítam novinky, sú tam tie hrdinky celkom schopné... toto mi skôr pripadá ako tá mánia, čo prebehla vonku pred dvoma rokmi so self-published knihami, ktoré sa všetky teraz dostávajú v preklade ku nám :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne to pride dosť intenzívne. Koľkokrát sa mi tie knihy páčia, ale tá hlavná hrdinka namiesto aby príbeh ťahala, skôr to tam kazí a fakt je to škoda

      Odstrániť
  4. Ešte sa veľakrát stáva, že Žaneta má dlhoročného kamaráta Stanislava a toho musí aspoň raz pobozkať, lebo inak by si nevedela urovnať city a pochopiť že chce vlastne Vladimíra. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dobrý článok, pobavil. :D Pekne si to napísala. Také hrdinky jednoducho nie sú hrdinky, ale ufňukané sprosté "nány". Dokážu liezť na nervy. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hahahah skvely clanok :) presne presne presne, chcem konecne najst nejaku silnu hrdinku ktora nebude stale nariejat nad jej hroznym zivotom. Nejaku knihu s pribehom, kde by dej bol prvoradou vecou a laska v pozadi!! Po rose z VA ma este tak velmi nijaka hrdinka nenadhla. :( co je dost smutne kedze VA som citala pred nejakymi styrmi ci piatimi rokmi

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Super článok :D naozaj ma pobavil a hlavne tie mená. :D Ja som už tiež vytýkala zopár vecí, ale všeobecne knihám a nie iba hrdinkám. No tak sa zdá, že hrdinky si predsa len zaslúžia samostatný článok. Ja mám len veľmi málo ženských postáv, ktoré som si obľúbila. Umrnčané a naivné baby nemám rada. Podľa mňa veľa ľudí ich nemusí, len potom nechápem, prečo o nich píšu. Ale možno to bude tým, že YA knihy píšu zväčša dospeláci a tí si myslia, že sedemnásťročné baby sú fakt takéto tupé. Ťažko povedať. Neviem si predstaviť, že by som si do príbehu strčila hrdinku, ktorá furt reve a lamentuje a jej hlavným cieľom je objaviť vysneného princa - všetko ostatné, vrátane deja a zápletky ide, samozrejme, bokom.

    OdpovedaťOdstrániť