štvrtok 20. novembra 2014

RECENZIA : Zmizelá Gillian Flynnová

Zmizelá je psychothriller a veľmi dobre spracovaný. Každý kto ho prečíta, si z tohto príbehu odnesie kopu pocitov. Budete ju chcieť nosiť všade so sebou, kým ju nedočítate do konca a potom ju buď zahodíte do najbližšieho kúta a budete na ňu nadávať ešte ďalší týždeň, alebo to proste spracujete a pochopíte, aký má táto kniha nehorázny záver, ktorý proste nikto ešte dlho neprekoná.

Dokonalé manželstvo? Úžasná Amy? Veľmi krutý manžel Nick? Zmiznutie? Vražda? Všetky tieto otázky, jednu po druhej, si budete klásť pri čítaní.
Zdanlivo dokonalé manželstvo sa v deň piateho výročia zmení na tragédiu, kedy Amy nečakane a za veľmi zvláštnych okolností zmizne. PUF a je preč. Hlavným podozrivým sa stáva jej manžel Nick, ktorý sa tvári až príliš podozrivo.
Keď sa usmievate do fotoaparátu, že "ha-ha zmizla mi žena, nájdite mi ju prosím, vráť sa mi ", je to snáď podozrivé. Keď začínate vypovedať veľmi nejasne, v ktorú dobu ste kde boli a aký vzťah ste so ženou mali - nikdy neklamte, nesnažte sa vyzerať podozrivo a odpovedajte za každých okolností pravdivo. Môže sa totiž stať, že vás odsúdi celé okolie od polície, až po susedov a všade vás vykreslia ako mäsového vraha, akokoľvek budete sympaticky vyzerať. A možno je tu ešte jedno mizivé percento, že to celé s tým zmiznutím bolo úplne inak.

Gillian Flynnová je úžasná autorka. Máte knihy, kde je v popredí hlavná postava a ostatné akoby len prebehli v jej tieni. V tejto knihe sú postavy dokonale premyslené, opísané, každá charakterová črta vykreslená do detailu. Je to ten typ, kedy si pamätáte aj úplne čudnú ženskú, ktorá sa objavila v knihe len dva razy, nepamätáte si jej meno, ale aj po rokoch budete vedieť, akú rolu v knihe zohrávala. Dokázala postavy naozaj úžasným spôsobom poprepájať a vsúvať ich cez Amyin denník, či spomienky cez Nicka tak, že mi doslova vrástli do pamäti. Hlavné postavy Amy a Nick čitateľovi prestierali príbeh z dvoch perspektív. Ako kto z nich vidí ich manželstvo a bolo doslova nemožné z tých kapitol zistiť čo sa stalo s Amy. Premyslela každý detail, každé slovo, pravdu či lož a vedela to celé do deja grandióznym spôsobom zakomponovať s tým, že sa o pár kapitol k tomu vrátila a zamotala to. Kedy zistíte, že niečo nie je v poriadku a budete asi tušiť vo co go? Je to tak, že budete spriadať myšlienky, presne v polovici a budete si gratulovať, ako ste to celé uhádli. OMYL. Ten koniec!!!

" Čakala som krv, nejaké akčnosti hocičo, ale nie ten jemne psychoticko-schyzofrenický záver s vetou na zamyslenie :D" - tak som to opísala tesne po prečítaní knihy na goodreads a inak sa to opísať ani nedá...
A aj keď tá veta znie dosť čudne a aj keď som zúrila a vymýšľala v hlave scenáre, ako to mohla autorka zakončiť, aby nestratila tá kniha váhu, zistila som, že to inak ani nemohla spraviť. Ostatné konce by tú knihu zaradili možno do priemernej literatúry, ale toto bolo proste také Flynnovské. Zmizelá, Gone Girl, či v slovenskom preklade Stratené dievča je kniha, ktorá ulahodí aj zarytému sci-fičkárovi, romanticky naladeným ženám. Je to jedna z mála kníh z tohto žánru, ktorá ma naozaj zaujala a povedala som si WAW. Veľmi dobre a rýchlo sa číta, vďaka Flynnovej štýlu. Stále sa v nej niečo deje a nemáte čas na oddych. Úplne perfektná kniha pod deku na dlhé večery a lepšie ako film !